Съобщава се, че американските митнически и гранични защита (CBP) ще събират пристанищни такси и ще отговарят за прилагането и събирането на такси на китайски -, притежавани, експлоатирани или изградени кораби, започващи на 14 октомври 2025 г., в рамките на раздел на търговския представител на САЩ (USTR). Съдовете, които не плащат според изискванията, могат да бъдат забранени да се зареждат или разтоварват товари или да бъдат задържани разрешенията за заминаване на пристанището си.
Според източници на индустрията, финансовият офис на CBP работи с Министерството на финансите на САЩ, за да разработи нов, самостоятелен формуляр за плащане на такса на пристанищата на официалната платформа за плащане Pay.gov. Този формуляр ще поддържа директни дебити от банкови сметки и ще изисква информация като идентификация на корабите, пристанище за пристигане, прогнозна дата на пристигане, информация за платец и позиции за такси.

От 14 октомври 2025 г. САЩ ще налагат данък върху китайски -, притежавани или експлоатирани кораби, започвайки от 50 долара за нетен тон през първата година и ще се увеличава ежегодно след това до 140 долара за нетен тон през 2028 г.
Съдовете, построени единствено в Китай, но не са собственост на китайския капитал, ще бъдат обект на значително по -ниски такси, като танкерите и сухите насипни превозвачи предимно се освобождават. Пристанищните такси обаче трябва да се плащат на 18 долара/нетен тон или 120 щатски долара/TEU през първата година и ще се увеличат годишно до 33 щатски долара/нетен тон или 250 щатски долара/TEU, което от двете е по -високо.







